20.12.2016 Perła

Moja fascynacja jedną z grup rockowych z Seattle zaczęła się już od pierwszych zajęć w I LO kiedy to wchodząc do sali Przysposobienia Obronnego (nie wiem czy ten przedmiot jeszcze jest w liceach) zobaczyłem na zbiorniku od bojlera elektrycznego (pytajcie rodziców co to za ustrojstwo) wystylizowany napis Pearl Jam (mniej więcej jak tą czcionką, tyle że J miało daszek i pismo było bardziej odręczne) napisany czarnym pisakiem permanentnym.

Pearl Jam

Podziałało to na moją wyobraźnię o tyle że nie wiedziałem co to Pearl Jam, ale domyślałem się że napis został zrobiony przez którąś z koleżanek z klas wyższych. Był to pierwszy powiew rewolucji wywołanej przez amerykańską prasę, pierwszy powiew muzyki z gatunku Grunge (tak okrzyknęła go amerykańska prasa) wywodzącego się wedle mojego mniemania z Punk-Rockowej sceny Seattle. Wówczas nie wiedziałem że zaczęło się to na kilka lat zanim wyszedł pierwszy album opisywanej tutaj grupy “Ten” , nie wiedziałem też że Pearl Jam powstało na gruzach Mother Love Bone której to charyzmatyczny wokalista Andy Wood zmarł w wyniku powikłań po przedawkowaniu heroiny.

pearl_jam_1990s

W pierwszych chwilach zespół nazywał się Mookie Blaylock na cześć (zapewne) tego koszykarza, potem musieli jednak zmienić nazwę na Pearl Jam. W składzie zespołu na przestrzeni lat nie dochodziło do jakichś poważniejszych zmian o ile nie liczyć perkusistów. Eddie Vedder mówił w filmie Pearl Jam Twenty że wymiana członka zespołu jest jak operacja na otwartym sercu (to ciężki czas dla zespołu) zwłaszcza jeśli chodzi o perkusistę.

pearljam III

Jeśli więc chodzi o perkusistów to pierwszym był Dave Krusen który nagrał z zespołem ich pierwszy album “Ten”, potem za perkusją zasiadł Dave Abruzzese i nagrał z zespołem dwa kolejne albumy “Vs” i “Vitalogy”, następnie Dave’a za perkusją zastępuje Jack Irons. Kiedy Stone Gossard, Jeff Ament i Mike McCready szukali na początku istnienia zespołu perkusisty do swojej grupy to złożyli propozycję Jackowi Ironsowi i ten odmówił ale przekazał demo nagrania (bo szukali też wokalisty) swojemu znajomemu z San Diego i tym znajomym był Eddie Vedder. Jack Irons nagrał z zespołem kolejne dwa albumy “No Code” i “Yeld”.

Pearl Jam IV

Kiedy Jack Irons odszedł z zespołu panowie złożyli propozycję byłemu (wówczas) perkusiście grupy Soundgarden Matowi Cameronowi (który nagrywał pierwsze demo z zespołem). W takim składzie grają aż do dzisiaj wraz z Matem Cameronem nagrali kolejnych 5 albumów “Binaural”, “Riot Act”, “Pearl Jam”, “Back Spacer” i “Lightning Bolt”. Czy nagrają coś jeszcze ? Zobaczymy.

Skomentuj

