04.07.2016 Utwory Znalezione

Będzie jeszcze o Bijelo Dugme, domyślam się że być może nie rozumiecie mojej fascynacji tym zespołem, ale jestem też zafascynowany takimi grupami jak Aerosmith czy Soungarden, a mógłbym wymienić ich więcej i pośród nich tą z byłej Jugosławii. Nie wiem czy któryś z Polskich wykonawców był tak popularny w Polsce jak Jaromir Nohavica w Czechosłowacji czy Bijelo Dugme w Jugosławii. Ale do rzeczy.

Wczoraj na służbie spotkałem znów ludzi z tamtych rejonów, a właściwie członków drużyny piłkarskiej Partizana Belgrad którzy odpoczywali po wygranym meczu sparingowym z Lechią Gdańsk. Zapytałem ich czy znają Bijelo Dugme odpowiedzieli Željko Bebek. Wszystko to bo nadal słucham sobie tej muzyki i postanowiłem odkryć co nagrali Goran Bregović i spółka. Okazało się że Željko Bebek nagrał z Bijelo Dugme 6 albumów, a nie jak wcześniej sądziłem 5 bo po Doživjeti stotu nagrał z nimi Uspavanka za Radmilu M.

Wiedziałem że takie utwory jak ten powyżej pochodzą z następnego po Doživjeti stotu albumu nagranego z pierwszym wokalistom ale ciałem też posłuchać co nagrali z Mladenem „Tifą” Vojičiciem. Nagrali jeden z Tifą tylko jeden album o tytule Bijelo Dugme powszechnie nazywanym Kosovką Djevojką bo okładkę tego albumu zdobi obraz.

To nie jedyny utwór z tego albumu, jest ich tam więcej i nadal ukazują Bijelo Dugme jako grupę rockową. Potem ze względu na konflikty personalne z Bregovićem, a właściwie ze względu na swe uzależnienie od substancji chemicznych Mladen Vojičić nazywany Tifą musiał opuścić zespół i zstąpił go Alen Islamowić wokalista heavymetalowej grupy Divlje Jagode i nagrał z nimi Pljuni i zapjevaj moja Jugoslavijo z którego pochodzi ten utwór.

Czyli Dziś księżyc pełny jak arbuz wisi nad Bośnią. Potem nagrali swój ostatni album Ćiribiribela 1988 rok.

Ostatni album był nagrywany w czasie gdy Jugosławia przeżywała kryzys Społeczno-Polityczny. “W 1989 roku, oficjalnie w związku z chorobą Alena Islamovicia, zespół uległ rozwiązaniu. Jednak przypuszcza się, że u podłoża rozpadu grupy legł fakt, iż Bijelo Dugme był symbolem jedności Jugosławii i jej narodów.” cytat z Wikipedii.

Skomentuj

